El sector agroalimentari a Catalunya mou cada any al voltant de 50.000 milions d’euros que són repartits entre les diferents parts que hi participen en la cadena de valor, com poden ser entitats productores, intermediàries o punts de venda als consumidors i consumidores.
Entre el procés de producció i el consum final d’un aliment hi ha diverses fases per les quals passa, i, de la mateixa manera, hi ha diferents persones que treballen en aquestes fases, motiu pel qual el preu d’un producte va encarint a mesura que passa d’una fase a una altra.
Des dels pagesos i pageses fins a les botigues, totes les parts assumeixen unes tasques que suposen costos i despeses: mà d’obra, tractaments, embalatge, transport, emmagatzematge, salaris de personal o minves del producte. L’increment del preu es veu marcat per aquests costos, però també per la necessitat de totes les parts d’aconseguir uns beneficis.
El preu a cada baula: carxofes
En el cas de la carxofa, un aliment de proximitat al Prat, alguns productors i productores calculen “uns 0,80€ de cost“, de manera que després les venen a 1€/quilo. Una vegada les cooperatives compren el producte, arriben a vendre’l a 1,50€, “tot i que cada setmana el preu canvia“. Després, els botiguers i les botigueres que compren la carxofa a 1,50€ arriben a posar un preu de venda de 2€.
Així, un producte que comença amb uns costos que no arriben a l’euro acaben suposant una despesa pels consumidors i consumidores de més del doble del preu inicial. Aquest fet no sorprèn ningú, ja que s’entén que “cada persona que toca el producte vol treure’s un benefici“.
Coneix més dades sobre els preus i marges de la cadena de valor: https://www.ccma.cat/324/del-camp-a-la-botiga-com-sencareixen-els-preus-dels-aliments/noticia/3283560/