Experiment d’elecció: l’impacte de l’etiquetatge de proximitat en la percepció del consum i la disposició a pagar per la melmelada de figa
QUÈ ÉS PROXIMITY FIG JAM?
L’any 2013 la Generalitat de Catalunya va implantar les etiquetes de “venda directa” i “circuit curt” en diversos aliments, però mai s’havien valorat els efectes d’aquestes sobre els consumidors i consumidores i la ciutadania en general. El projecte PROXIMITY FIG JAM sorgeix com a estudi per comprovar el nivell de consciència dels i les participants respecte a les etiquetes de venda, centrant-se, especialment, en aquells i aquelles que consumeixen melmelada. A més, la iniciativa tindrà en compte quin és l’impacte potencial d’aquesta consciència en el comportament de compra i la propensió a atribuir un major valor monetari a un producte amb etiqueta de venda directa o de curt circuit.
OBJECTIUS
Els principals objectius del projecte són:
PER QUÈ?
Les cadenes de subministrament agroalimentàries estan experimentant canvis globals importants a causa de factors com la industrialització, la urbanització i la globalització, que han portat a la internacionalització de les cadenes de valor. Particularment, a les regions mediterrànies, el sector agroalimentari s’enfronta a reptes com l’accés als mercats per als agricultors i agricultores, la seguretat alimentària i l’adaptació al canvi climàtic.
Com a resposta al creixent interès per la sostenibilitat dins de les cadenes de valor agroalimentàries, han sorgit models alternatius com les cadenes curtes de subministrament d’aliments, que prioritzen la qualitat, responen a les preocupacions ambientals i socials i s’adapten a l’evolució de la salut i les tendències culinàries. Iniciatives com els segells “Venda de Proximitat” tenen com a objectiu promoure models de cadena curta. Alguns estudis demostren que hi ha una associació positiva entre l’etiquetatge local i les preferències de consum, però d’altres mostren com factors com el preu poden superar les consideracions de la localitat.
METODOLOGIA
Per determinar si aquestes etiquetes milloren la comprensió sobre l’impacte de la venda directa i provoquen una major consciència dels consumidors i consumidores i una propensió a pagar-les, hem dividit el projecte en un ‘Experiment d’elecció de consum’ (Subhasta de segon preu), per mitjà del qual s’utilitzarà la melmelada de figues com a producte experimental, i una ‘Enquesta al Consumidor/a’ sobre la percepció de la sostenibilitat en els consumidors i consumidores, per saber quines són les seves preferències.
DURADA
1 de Gener 2024 – 31 de Desembre 2024
EL ROL DEL CREDA
TASCA
El CREDA coordina la gestió del projecte PROXIMITY FIG JAM i és l’encarregat de dur a terme:
- Subhasta de segon preu: fent una anàlisi no hipotètica de les preferències dels consumidors i consumidores i la voluntat de pagar per melmelada de figues. S’inclouran incentius monetaris per crear un escenari de subhasta realista que superi el biaix hipotètic: la discrepància entre dir i fer. L’experiment es farà amb una mostra formada per 300 participants. Els tractaments proposats són: la distància (curta/llarga) i el nombre d’intermediaris (compra directa/amb intermediari).
- Enquesta de consum: presentació d’una enquesta als i les participants de la subhasta, per entendre millor les preferències dels consumidors i consumidores i les percepcions de la sostenibilitat. S’avaluaran factors com: comprensibilitat, credibilitat, utilitat, aprovació dels productes etiquetats i no etiquetats.
A més, s’encarrega de determinar si l’acceptació de les etiquetes de venda directa i de curt circuit poden tenir efectes en el suport a les polítiques públiques que fomenten el creixement econòmic i ambiental regional, mitjançant la promoció de la producció i el consum locals.