CREDA organitza una subhasta experimental pel projecte CO-FRESH

  • Durant els dies 19 i 20 de desembre un total de 300 consumidors i consumidores participaran en un estudi sobre la influència d’aspectes com el comportament de compra, la percepció de consum o les característiques sociodemogràfiques
  • Florette, empresa navarresa dedicada a la distribució de vegetals frescos, col·laborarà en la realització de l’esdeveniment
  • El projecte CO-FRESH, emmarcat en el programa Horizon 2020 de la Unió Europea, pretén desenvolupar tècniques i eines per redissenyar les cadenes de valor de fruites i verdures

15 de desembre de 2023

El Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari ha organitzat un experiment en format de subhasta pel projecte europeu CO-FRESH durant els dies 19 i 20 de desembre en l’Hotel Catalonia Barcelona Plaça (Plaça d’Espanya 8, 08014). L’empresa navarresa Florette, dedicada a la producció i distribució de vegetals frescos, col·laborarà en la prova amb la provisió d’amanides preparades.

Durant les jornades, participaran un total de 300 consumidors i consumidores que seran dividits en 15 grups de 20 persones. Les persones participants col·laboraran en un estudi comprès en tres rondes independents un qüestionari que tractarà aspectes com: (1) el comportament de compra i consum, (2) els valors i actituds personals, (3) la percepció del consum i (4) les característiques sociodemogràfiques.

Amb la realització d’aquest experiment, l’equip de CREDA pretén recollir informació sobre les percepcions preferències dels usuaris i usuàries finals pel que fa als aliments en general, però també respecte a les amanides, ja que aquestes són un dels principals productes distribuïts per Florette.

La iniciativa CO-FRESH està emmarcada en el programa Horizon 2020 de la Unió Europea, i té per objectiu desenvolupar tècniqueseines per redissenyar les cadenes de valor agroalimentàries de fruites i verdures. Així, CO-FRESH pretén treballar amb 7 casos pilot representatius del sector europeu per assegurar la integració intel·ligent de models i innovacions.

L’acompliment de la subhasta estarà repartit en tres rondes en les quals els i les participants hauran de fer ofertes per dues amanides diferents, una amb envàs convencional (reciclable) i una altra totalment biodegradable. Les rondes es distribuiran de la següent manera:

  • Primera ronda: centrada en les afirmacions del producte (reclam).
  • Segona ronda: sobre l’avaluació del material sense impressions d’envàs.
  • Tercera ronda: sobre l’avaluació del material amb impressions d’envàs.

Una vegada finalitzada cada ronda, l’organització passarà a recopilar i classificar les ofertes dels i les participants, recompensant a les quatre millors amb una amanida al preu de la quinta oferta més elevada.

Djamel Rahmani, doctor en Anàlisi Econòmica i Estratègia Empresarial, treballa en el projecte junt amb la doctora Yan Jin, els doctors Bouali Guesmi i José María Gil, i la doctoranda Kenza Goumeida. Per Rahmani, CO-FRESH “és un dels millors projectes europeus en els quals hem participat, principalment, per la seva metodologia i plantejament“, el qual pretén fer més sostenibles les 7 cadenes de valor seleccionades. “CO-FRESH va començar amb una anàlisi de la situació actual de cada cadena que després ens va permetre organitzar activitats participatives de cocreació amb totes les parts interessades. Ara hem d’avaluar l’impacte de les innovacions implementades respecte a la sostenibilitat tant social i econòmica, com ambiental“, explica el doctor.

A més, la realització d’aquest experiment junt amb Florette “busca avaluar si consumidors i consumidores estan disposats a pagar un ‘premi’ per la compra d’enciams amb envasos 100% degradables en comparació amb altres amb envasos convencionals“, destaca Rahmani. Així, “aquesta jornada no només ens proporcionarà informació valuosa sobre les decisions de compra d’aliments, sinó que també ens permetrà conèixer les preferències d’usuaris i usuàries finals enfront d’una de les innovacions cocreades i implementades dins del marc del projecte“.

CO-FRESH, que es va iniciar el 2020 i pretén finalitzar en març de 2024, reuneix actors clau de les 7 cadenes de valor estudiades: agricultura, producció, cooperatives, solucions tecnològiques i no tecnològiques, i sostenibilitat i acceptació de consumidors i consumidores. La iniciativa està liderada pel Centre Nacional de Tecnologia i Seguretat Alimentària de Navarra (CNTA) i compta amb un total de 27 entitats participants.