El CREDA amplia la seva cartera de treball incorporant tres projectes interns en el 2023

  • Les propostes, que han de comptar amb un coordinador o coordinadora del projecte (IP) que tingui un doctorat i treballi al CREDA, seran avaluades per un equip de tres persones externes al centre.
  • La cartera de “Projectes Interns” de l’any 2023 disposa d’un pressupost de 40.000€ i tres iniciatives: “PROXIMITY FIG JAM”, “RISK & FOOD WASTE” i “SWIFT-CARE”.

13 de maig de 2024

El Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA) ha ampliat la seva activitat i ha incorporat una nova línia d’actuació de “Projectes Interns” per promocionar l’excel·lència científica i el talent investigador del centre.

A mitjan any 2023, el centre de recerca va anunciar als seus treballadors i treballadores la incorporació de la nova línia que els permet presentar propostes de projectes a desenvolupar durant un any, sempre i que cada proposta compti amb un coordinador o coordinadora del projecte (IP) que tingui un doctorat i sigui part del personal del CREDA.

Una vegada presentades, un equip avaluador format per tres persones expertes en economia agroalimentària externes al centre determina si són aptes per continuar amb elles o si cal fer-ne alguns ajustaments. A partir d’aquí, cada proposta rep un pressupost personalitzat segons les característiques i necessitats de l’estudi en qüestió.

Per a aquesta línia interna, el CREDA ha destinat un total de 40.000€ que es reparteixen entre tres projectes:

QUÈ ÉS? Un experiment que pretén conèixer quin és l’impacte en la percepció del consum i la disposició a pagar de l’etiquetatge de proximitat en la melmelada de figa. Així, el projecte podrà determinar si els consumidors i consumidores i la ciutadania en general es veu afectada per etiquetes de ‘venda directa’ o ‘circuit curt’.

PER QUÈ? L’objectiu principal és determinar el grau d’impacte en consumidors i consumidores per tal de promoure l’adaptació del consum a les cadenes curtes de subministrament d’aliments, que prioritzen la qualitat, responen a les preocupacions ambientals i socials i s’adapten a l’evolució de la salut i les tendències culinàries.

COM? El projecte es divideix en dues parts: (1) un “Experiment d’elecció de consum” que funciona com una subhasta de segon preu en la qual s’analitzen les preferències dels consumidors i consumidores i es mesura la seva voluntat de pagar per melmelada de figues; i (2) una “Enquesta al consumidor/a” sobre la seva percepció de la sostenibilitat. Ambdós processos es faran al mateix grup de persones.

Equip responsable: Zein Kallas (IP), Omar V. Guadarrama i Adrià Menéndez i Molist.

Nom complet: The impact of proximity labelling on consumer perception and willingness to pay for Fig Jam: an experimental auction approach

Pressupost destinat: 15.000€

QUÈ ÉS? Iniciativa que busca disminuir la por de consumir peix per la presència d’Anisakis mitjançant la inclusió i el traspàs d’informació que faciliti la comunicació amb consumidors i consumidores, però també amb totes les parts interessades del sector. Amb aquest estudi, el projecte pretén comprovar els efectes de la informació en la intenció de compra i consum de productes pesquers.

PER QUÈ? Generalment, els productes que han estat infestats amb Anisakis tenen un risc associat que desemboca en una pèrdua de valor del producte, en un increment del malbaratament i rebuig i en una disminució del consum. El projecte té l’objectiu de reduir aquestes afectacions per mitjà del desenvolupament d’una estratègia comunicativa.

COM? Mitjançant l’emissió de quatre missatges informatius i la realització d’un qüestionari adreçat a una mostra total de 2.500 consumidors i consumidores repartits entre diferents zones de l’estat espanyol, ja que aquest és el segon país de la Unió Europea en el consum per càpita de peix.

Equip responsable: David Fernández (IP) i Saray Ramírez.

Nom complet: Identifying and promoting consumption innovations addressing Food Losses and Waste in Fisheries. A comparative study of facilitating and blocking factors

Pressupost destinat: 10.000€

QUÈ ÉS? Estudi que pretén reduir el malbaratament alimentari a l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona per mitjà de la realització d’una quantificació de totes les etapes de menjar i la implementació de mesures i aplicatius ben fonamentats.

PER QUÈ? L’objectiu és determinar i explorar la situació del malbaratament alimentari als hospitals de la regió per proposar canvis i adaptacions que redueixin les xifres. Així, la iniciativa vol conèixer el nivell de malbaratament per a cada tipus de consumidor o consumidora (pacients, personal sanitari i clientela externs), però també per a cada flux de generació de desaprofitament (preelaboració, elaboració i plat).

COM? El projecte es divideix en quatre fases: (1) identificació del problema a través d’entrevistes, grups focals i enquestes; (2) quantificació del malbaratament abans de la intervenció; (3) disseny i implementació d’estratègies d’intervenció; i (4) quantificació del malbaratament després de la intervenció.

Equip responsable: Djamel Rahmani (IP), Tianyu Zhang i Ivan Endrino.

Nom complet: Study based on a pioneering method in Spain to reduce food waste in hospitals

Pressupost destinat: 15.000€