Publicat el 30 de juliol de 2020
Una petita mostra de cellers catalans[1] ha donat resposta al sondeig CREDA-UPC-IRTA. Destaquen especialment la disminució de la demanda dels seus productes. Entre les actuacions realitzades per pal·liar els seus efectes, la venda online i el lliurament a domicili apunten per mantenir-se una vegada superada la pandèmia.
[1] Inclou una bodega andalusa.
La mostra es conforma de 21 cellers de dimensions de petita empresa i de microempresa, amb menys de 50 treballadors. L’excepció són 3 cellers de major dimensió, amb més de 50 treballadors i fins a 250.
El 90,5% de les empreses declara haver vist modificada d’alguna manera la seva activitat econòmica degut a la crisi de la COVID19. Les seves opinions respecte a l’afectació de la crisi en el conjunt del sector vitivinícola i la recuperació de la normalitat no són gaire optimistes, el que no és d’estranyar si es té compte que la recollida de dades es va fer durant les setmanes de l’estat d’alarma i el confinament.
Els principals efectes de la crisi han estat la disminució de la demanda de productes -declarada per la totalitat dels cellers enquestats- i, la reducció del nombre de clients. Contràriament, incrementa la quantitat d’excedents derivats de l’activitat. Es mantenen el nombre de treballadors fixes de l’empresa, la disponibilitat de productes pel desenvolupament de l’activitat, i el preu de venda dels productes, malgrat que alguns (26,3%) declaren una disminució d’aquest últim (Gràfic 1).
Enfront d’aquesta situació, el sector ha endegat una sèrie d’actuacions per tal de minimitzar l’efecte de la crisi. Les actuacions més adoptades han estat iniciar la venda online i/o començar a fer lliurament a domicili, adaptar qüestions logístiques i de transport, donar suport a campanyes per promoure el consum de vi a la llar i, obrir nous canals de comercialització (Gràfic 2).
Tot i que encara pot ser aviat per avaluar l’èxit d’algunes de les actuacions, els resultats posen de manifest que n’hi hauran que han vingut per quedar-se. És el cas de la venda online i el lliurament a domicili, pel que el 54% declara que ho mantindrà una vegada superada la crisi. L’èxit en l’apertura de nous canals, tanmateix, s’ha valorat d’una manera més dispersa. Un terç declara que ho mantindrà una vegada es superi la crisi, mentre que un altre terç declara no haver obtingut els resultats esperats. La resta ho considera massa d’hora per avaluar-ho, o bé ,una mesura positiva a mantenir mentre duri la pandèmia.
En el proper #COVIDByte del #sectorvitivinicola us donarem més informació sobre les opinions de cellers i viticultors respecte els reptes que haurà d’afrontar el sector i les mesures a prendre per part de l’Administració. Gràcies per l’interès!
Gràfic 1 Principals efectes de la COVID19 mesurats segons augment, disminució o manteniment de paràmetres relatius a l’activitat econòmica.
Gràfic 2 Actuacions endegades per fer front a la crisi COVID19. Expressat segons la proporció de la mostra que ha aplicat cada mesura.