#COVIDByte #sondeig#3: Tres de cada quatre productors afectats per la COVID19 han implementat mesures per frenar el seu impacte. Destaquen l’obertura de canals de venda directa online i el lliurament a domicili.

Publicat el 16 de juliol de 2020

El 70% dels productors agraris enquestats han vist afectada la seva activitat per la crisi de la COVID19. Han enregistrat un descens generalitzat del nombre de clients i de canals de comercialització, especialment a causa de l’aturada del sector de la restauració. La meitat afirma haver experimentat una reducció en la demanda dels seus productes, mentre que una quarta part constata un augment de la mateixa. El 76% dels productors han implementat mesures per a compensar les pèrdues d’ingressos, entre les quals destaquen l’obertura de canals de venda directa -mitjançant plataformes web- i les comandes a domicili.


El 90% de les explotacions del sector primari enquestades tenen menys de 10 treballadors fixos, xifra lleugerament superior en les explotacions agràries que en les ramaderes. A més a més, el 86% dels titulars d’aquestes explotacions ho són a títol principal i es dediquen exclusivament a la producció d’aliments.

La crisi de la COVID19 ha afectat l’activitat del 70% de les explotacions. La incidència és superior en les explotacions agrícoles, amb una afectació del 71%, en comparació amb el 63% de les explotacions d’orientació ramadera. Les explotacions agrícoles no presenten grans diferències per especialització; mentre que, en la ramaderia, les explotacions extensives s’han vist més afectades que les intensives, on l’activitat s’ha mantingut més estable.

La demanda de productes ha estat un dels aspectes més afectats. Mentre que la meitat dels productors afirma haver experimentat una reducció de la demanda, una quarta part constatar un augment de la mateixa.  També s’ha registrat un descens generalitzat del nombre de clients i dels canals de comercialització, aquest efecte especialment important a causa de l’aturada del canal HORECA (hotels, restaurants i càtering). La productivitat s’ha reduït especialment en l’agricultura, mentre que, la reducció dels preus s’ha detectat amb més freqüència en la ramaderia. D’altra banda, la reducció de mercat per a molts productes ha incrementat la quantitat d’excedents al 40% de les explotacions del sector primari.

Enfront d’aquesta situació, s’ha constatat la proactivitat del sector: el 76 % ha posat en marxa un ventall d’alternatives per fer front a la crisi. Aquestes mesures estan destinades a fomentar el consum de productes en l’àmbit domèstic, per compensar la pèrdua dels canals de comercialització en els que les explotacions obtenien un major valor afegit, en comercialitzar les millors peces. D’aquesta manera, el 43% de les empreses afectades ha donat suport a campanyes per fomentar el consum a la llar dels seus productes i, el 36% ha obert nous canals de comercialització com la venda directa mitjançant plataformes web i, les comandes a domicili. L’adaptació de qüestions logístiques i de transport ha estat una mesura també molt estesa entre les explotacions agrícoles, mentre que en les ramaderes, ha destacat la cerca d’alternatives per conservar els productes, a causa de la baixada en els preus.

La major part dels productors que han endegat nous canals de venda online i lliuraments a domicili, estan molt satisfets amb la mesura i pretenen mantenir-ho en el futur. Aquesta valoració és més positiva en el cas dels ramaders. Els agricultors, tanmateix, han valorat més positivament l’elaboració de productes adaptats al consum a la llar.

Les actuacions iniciades posen de manifest una ràpida capacitat de resposta per part dels productors per assegurar el subministrament d’aliments a la població. No obstant, més de la meitat dels enquestats consideren que la crisi generada per la pandèmia afectarà d’una forma negativa al sector en el llarg termini, si no es prenen les mesures adequades.

Gràfic 1 Mesures implementades per les empreses del sector primari afectades per la crisi de la COVID19


Font Elaboració pròpia a partir de les dades del Sondeig sobre l’impacte del COVID19 al sector agroalimentari. CREDA-UPC-IRTA 2020

Leave a Reply