Publicat el 28 d’abril de 2020
Estem molts contents de presentar el tercer #COVIDByte, sobre canvis en el consum durant la crisi
En les últimes setmanes s’ha posat de manifest el paper estratègic del sector agroalimentari com a proveïdor d’aliments, també la seva capacitat per a respondre als canvis en les formes de consum provocats pel confinament de la població. Però com han canviat els patrons de consum en les llars espanyoles?
Les grans compres d’acaparament que es van donar els primers dies de l’estat d’alarma s’han moderat i han aparegut nous comportaments en el consum. La despesa mitjana de cada compra augmenta i la fidelitat al lloc de compra s’ha vist alterada. Mentre els primers dies es va observar un augment en les compres en grans superfícies, desprès, han sigut el supermercats regionals els que han augmentat la seva quota de mercat. Les preferències del lloc també s’han vist afectades per les mesures de seguretat que s’han adoptat, com la presència de gels desinfectants, guants i mampares en caixes. Emergeix la figura del consumidor 3.0 al sector de la distribució de gran consum, creixent considerablement les vendes on-line d’aliments. Això va obligar diverses cadenes a suspendre temporalment el seu servei de venda online en els moments inicials de confinament.
També canvia el tipus d’aliments que consumits a casa. El consum en restauració s’ha traslladat a les llars. Moments com el de l’aperitiu, que abans es feia fora, ara es fa dins de casa, la qual cosa ha incrementat en les últimes setmanes la compra de cerveses, snacks i productes de ‘picoteo’.
El confinament ha motivat a molts consumidors a dedicar més temps a elaborar els aliments. Cada vegada són més els que decideixen cuinar i preparar receptes que abans eren impensables de fer com, per exemple, el pa o la rebosteria, la qual cosa ha deixat sense llevat i farina a molts supermercats. Tenir temps ha fet que les llars tornin a la cuina casolana i als plats elaborats per a gaudir i treure el costat més creatiu i sa dels aliments. Així, la preparació del menjar ha passat a ser un mètode de distracció i entreteniment moltes vegades en família.
Tot això, obre noves oportunitats de canvi i consolidació de noves tendències en qüestió alimentària. Si alguna cosa caracteritza a aquesta època de confinament és l’excepcionalitat i la rapidesa dels canvis en el consum, com s’ha vingut observant en les diferents setmanes. L’interrogant que es planteja de cara al futur és saber fins quin punt aquests nous hàbits són fruit de l’excepcionalitat d’aquests dies o han arribat per quedar-se una vegada es restableixi la situació.
La sèrie dels #COVIDBytes:
0. Introducció (13 d’abril)
1. COVIDByte #1 (14 d’abril)
2. COVIDByte #2: Ajudes al Sector (22 d’abril)
3. COVIDByte #3: Canvis en el Consum (28 d’abril)
4. COVIDByte #4: Impacte en els Preus (28 d’abril)
5. COVIDByte #5: La Importància dels Temporers (6 de maig)
6. COVIDByte #6: L’enfocament One health (11 de maig)
7. …
Estigueu atents a les notícies del nostre web per accedir a aquests útils paquets d’informació a mesura que es publiquen!
Segueix-nos també a Twitter!